Hur mycket pengar har du kastat bort?

Se våra andra reklamfilmer.

 

 


 

Bakom kulisserna på reklamfilmerna

Om reklamfilmerna.

Idén med kampanjens tre olika filmer är att väcka tanke och uppmana till reflektion. Vi slänger för mycket. Och det håller inte längre. Vi kan alla göra kloka val som är bättre för både plånbok, miljö och oss själva om vi tänker före.

Vi har döpt filmerna till Mjölkmannen, Garagemannen och Grillmannen. En röd tråd är att mannen i alla tre filmer hade tjänat på att tänka före.

Mjölkmannen borde släppa sin datumnoja och använda sina sinnen istället – titta, lukta, smaka på maten. Att tänka före är helt enkelt att inte slänga mat som är fullt ätbar.

Bakom kulisserna: Vi har återanvänt samma mjölk genom hela inspelningen. När mannen häller ut mjölken i vasken står en bunke där så att vi kunde hälla i mjölken i kartongen igen för nästa tagning.

Garagemannen skulle kunna tjäna pengar på sitt skräp genom att sälja alla de prylar han vill bli av med. Det kan alltså vara värt att tänka före innan vi åker till återvinningen med vårt grovavfall. Många andra behöver och ser ett värde i det vi själva är trötta på.

Bakom kulisserna: Alla sakerna i bild som kastas på släpvagnen har vi funnit i ett och samma garage. Tänk vad mycket bra saker vi har i våra utrymmen hemma.

Grillmannen har i sin tur gjort ett oklokt val och köpt alldeles för många engångsgrillar. Han har investerat i en slit och släng-produkt och det är aldrig ett klokt val, vare sig för plånbok eller miljö. Om han hade tänkt före, hade han köpt en produkt som kan användas flera gånger.

Bakom kulisserna: Korvarna som användes vid grillningen åt barnen upp och engångsgrillarna lämnades till återvinning i metallförpackningar.

Det finns många olika sätt att tänka före på. Har du några bra idéer? Dela gärna med dig av dem på vår facebooksida. I bloggen finns fler tips.

Köp produkter med lång livslängd!

Släpp datumnojan, lukta och smaka istället